"Teaching Aptitude/ Child Pedagogy" is one of the common in any teaching examination. This section plays a very important part in any teaching examination. This part contains approx. 30-40 questions depend upon the examination pattern that we can easily score only if we practice it on regular basis. These questions are not only for CTET/NVS but also for KVSDSSSB, UPTET & STET also.So, we will provide you the questions which will help you in preparing for Exam.

Q1. The first American psychologist who introduced the concept of reinforcement for learning was
पहला अमेरिकी मनोवैज्ञानिक कौन था, जिसने अधिगम के लिए सुदृढीकरण की अवधारणा दी थी?
(a) B F Skinner/ बी एफ स्किनर
(b) E L Thorndike/ ई एल थार्नडाइक
(c) Glitheric/ ग्लोरिक
(d) None of the above/ उपरोक्त में से कोई नहीं

Q2. Who among, the following emphasizes SR connection for learning?
निम्नलिखित में से कौन अधिगम के लिए एसआर कनेक्शन पर जोर देता है?
(a) Pavlov/ पावलोव
(b) Watson/ वॉटसन
(c) Thorndike / थार्नडाइक
(d) All of these / उपरोक्त सभी

Q3. A projective test or technique is a method of collecting data about an individual’s personality which:
एक प्रक्षेप्य परीक्षण या तकनीक किसी व्यक्ति के व्यक्तित्व के बारे में डेटा एकत्र करने की एक विधि है, जो____  
(a) Uses a short structured interview schedule./ एक छोटी संरचित साक्षात्कार अनुसूची का उपयोग करता है।
(b) Uses direct observations of individuals behavior/ व्यक्तियों के व्यवहार की प्रत्यक्ष टिप्पणियों का उपयोग करता है
(c) Uses unstructured stimulus situations such as ink/blot, photographs, etc., to elicit individual’s reactions./ व्यक्ति की प्रतिक्रियाओं को मिटाने के लिए असंरचित उत्तेजना अवस्था, जैसे स्याही / धब्बा, तस्वीरों आदि का उपयोग करता है।
(d) Use on–the–spot participant observations for measuring an individual’s personality qualities./ किसी व्यक्ति के व्यक्तित्व गुणों को मापने के लिए ऑन-द-स्पॉट प्रतिभागी टिप्पणियों का उपयोग करें।

Q4. Learning according to Watson is
वाटसन के अनुसार अधिगम क्या है? 
(a) the shifting of old responses to the new stimuli/ नई उत्तेजनाओं के लिए पुरानी प्रतिक्रियाओं का स्थानांतरण
(b) the result of connection between SR formed in the brain/ मस्तिष्क में गठित SR के बीच संबंध का परिणाम है
(c) Both of the above/ उपरोक्त दोनों
(d) None of the above/ उपरोक्त में से कोई नहीं

Q5. When a child responds to all women who wear black suit because of the black suit of her mother it is the example of
जब एक बच्चा उन सभी महिलाओं को प्रतिक्रिया देता है, जो काला सूट पहनती हैं ,क्योंकि उसकी अपनी मां काला सूट पहनती हैं, यह किसका उदाहरण है?
(a) internal inhibition/ आंतरिक निषेध
(b) generalization/ सामान्यीकरण
(c) assimilation/ आत्मसात
(d) All of these/ उपरोक्त सभी

Q6. Guidance and counselling for all the individuals are needed for
सभी व्यक्तियों के लिए मार्गदर्शन और परामर्श किसलिए आवश्यक है?
(a) proper adjustment in the society and in the school/ समाज और स्कूल में उचित समायोजन
(b) removing barriers of learning/ अधिगम की बाधाओं को दूर करना
(c) removing psychological and social problems/ मनोवैज्ञानिक और सामाजिक समस्याओं को दूर करना
(d) All of the above/ उपरोक्त सभी

Q7. According to psycho-analysis theory, deviant behaviour is caused due to 
मनोविश्लेषण सिद्धांत के अनुसार, विचलित व्यवहार किस कारण होता है?
(a) unconscious mind activity only/ केवल अचेतन मन गतिविधि 
(b) repressed desires of the individual/ व्यक्ति की दमित इच्छाओं से  
(c) Both of the above/ उपरोक्त दोनों
(d) None of the above / उपरोक्त में से कोई नहीं

Q8. An important cause of mental conflict is
मानसिक संघर्ष का एक महत्वपूर्ण कारण क्या है?
(a) repression of sexual desires/ यौन इच्छाओं का दमन
(b) damage to self respect and status/ स्वाभिमान और स्थिति को नुकसान
(c) bad inter-personal relations/ खराब अंतर-वैयक्तिक संबंध
(d) All of the above/ उपरोक्त सभी

Q9. Teaching theories give
शिक्षण सिद्धांत देते हैं
(a) knowledge of assumptions and principles to teachers by studying the effects of independent variables on dependent one/ आश्रित पर स्वतंत्र चर के प्रभावों का अध्ययन करके शिक्षकों को मान्यताओं और सिद्धांतों का ज्ञान
(b) knowledge about different levels of teaching and models of teaching concurrent to it/ शिक्षण के विभिन्न स्तरों और इसके समवर्ती शिक्षण के मॉडल के बारे में ज्ञान
(c) knowledge about how to investigate teaching problems and how to solve them/ शिक्षण समस्याओं की जाँच और उन्हें हल करने के तरीके के बारे में ज्ञान
(d) All of the above/ उपरोक्त सभी

Q10. Teaching theories help the teacher to know
शिक्षण सिद्धांत शिक्षक को क्या जानने में मदद करते हैं?
(a) the common factors of teaching and learning/ शिक्षण और अधिगम के सामान्य कारक
(b) the pupils well/ विद्यार्थियों को बेहतर जानने में 
(c) how to adapt the strategies to the subject matter/ रणनीतियों को विषय वस्तु के अनुकूल कैसे बनाया जाए
(d) All of the above/ उपरोक्त सभी





You may also like to read :