"Teaching Aptitude/ Child Pedagogy" is one of the common in any teaching examination. This section plays a very important part in any teaching examination. This part contains approx. 30-40 questions depend upon the examination pattern that we can easily score only if we practice it on regular basis. These questions are not only for CTET/NVS but also for KVSDSSSB, UPTET & STET also.So, we will provide you the questions which will help you in preparing for Exam.

Q1. Personality can be studied in terms of the unique organization of a individual specimen. This approach is known as
व्यक्तिगत नमूने के अद्वितीय संगठन के संदर्भ में व्यक्तित्व का अध्ययन किया जा सकता है। इस दृष्टिकोण को किस नाम से जाना जाता है?
(a) hierarchal /हाईअआरक्ल 
(b) idiographic/ आइडियोग्राफिक  
(c) omnibus /ओमनीबस 
(d) None of the above/ उपरोक्त में से कोई नहीं

Q2. Personality is determined by 
व्यक्तित्व को किसके द्वारा निर्धारित किया जाता है?
(a) non-verbally communicated attitudes between the parent and the child / माता-पिता और बच्चे के बीच गैर-मौखिक रूप से संप्रेषित दृष्टिकोण
(b) the behaviour of the parents/ माता-पिता का व्यवहार
(c) the relationship between the child and the parent/ बच्चे और माता-पिता के बीच संबंध
(d) all of the above/ उपरोक्त सभी

Q3. Freud’s psychoanalytic theory of personality stresses on
फ्रायड के व्यक्तित्व का मनोविश्लेषणात्मक सिद्धांत इस पर बल देता है
(a) biological determinants of personality / व्यक्तित्व के जैविक निर्धारक
(b) social determinants / सामाजिक निर्धारक
(c) cultural determinants/ सांस्कृतिक निर्धारक
(d) situational determinants/ स्थितिजन्य निर्धारक

Q4. According to Freud’s psychoanalytic theory the structure of personality consists of 
फ्रायड के मनोविश्लेषणात्मक सिद्धांत के अनुसार व्यक्तित्व की संरचना में शामिल हैं
(a) id, preconscious and conscious / आईडी, अचेतन और सचेत
(b) unconscious, preconscious and conscious / अचेतन, अचेतन और चेतन
(c) id, ego and superego/ आईडी, अहंकार और सुपररेगो
(d) unconscious, ego and superego/ अचेतन, अहंकार और सुपररेगो

Q5. Questioning strategy is liked because
सवाल करने की रणनीति पसंद की जाती है क्योंकि,
(a) pupils get more chance of self learning and self expression/ विद्यार्थियों को आत्म सीखने और आत्म अभिव्यक्ति का अधिक मौका मिलता है
(b) objectives of cognitive as well as affective domain can be achieved/ संज्ञानात्मक के साथ-साथ भावात्मक डोमेन के उद्देश्यों को प्राप्त किया जा सकता है
(c) it can minimize the problem of indiscipline in the class/ यह कक्षा में अनुशासनहीनता की समस्या को कम कर सकता है
(d) All of the above/ उपरोक्त सभी

Q6. Which of the following is more important for keeping the good mental health of students?
छात्रों के अच्छे मानसिक स्वास्थ्य को बनाए रखने के लिए निम्नलिखित में से कौन अधिक महत्वपूर्ण है?
(a) Provision for curricular activities/ पाठयक्रम गतिविधियों के लिए प्रावधान
(b) Freedom of expression only/ केवल अभिव्यक्ति की स्वतंत्रता
(c) Variety of interests/ हितों की विविधता
(d) Teacher’s role, school environment and teacher efficiently cater the individual difference in the classroom./ शिक्षक की भूमिका, स्कूल का माहौल और शिक्षक कक्षा में व्यक्तिगत अंतर को कुशलता से पूरा करते हैं।

Q7. A child from a disorganized home will experience the greatest difficulty with
एक अव्यवस्थित घर से एक बच्चा सबसे बड़ी कठिनाई का अनुभव करेगा
(a) well-structured lessons/ अच्छी तरह से संरचित पाठ
(b) independent study/ स्वतंत्र अध्ययन
(c) programmed instruction/ क्रमादेशित निर्देश
(d) wordbooks/ वर्डबुक

Q8. If some students are not in a mood to study in the class, you will
यदि कुछ छात्र कक्षा में पढ़ने के मूड में नहीं हैं, तो आप करेंगे
(a) force them to study/ उन्हें अध्ययन के लिए बाध्य करता है
(b) tell those students to leave the class/ उन छात्रों को कक्षा छोड़ने के लिए कहें
(c) warn them that they must study or else you will report the matter to the principal / उन्हें चेतावनी दें कि उन्हें अध्ययन करना चाहिए अन्यथा आप मामले को प्राचार्य को रिपोर्ट करेंगे
(d) tell them some interesting things related to their interest or your own subject/ उन्हें उनकी रुचि या आपके स्वयं के विषय से जुड़ी कुछ रोचक बातें बताएं

Q9. If a child writes 16 as 61 & gets confused between b & d, this is case of:
यदि कोई बच्चा 16 को 61 के रूप लिखता है और b व d के बीच भ्रमित हो जाता है, तो यह क्या है?
(a) Visual Impairment/ दृश्य दोष 
(b) Learning Disability/ अधिगम अक्षमता
(c) Mental impairment/ मानसिक दुर्बलता
(d) Mental Retardation/ मानसिक मंदता

Q10. With the frequent use of brainstorming method the teacher develops
मस्तिष्क की विचार-मंथन तूफानी विधि के लगातार उपयोग के साथ शिक्षक क्या विकसित करता है?
(a) creativity / रचनात्मकता
(b) memory/ स्मृति 
(c) perception / बोध 
(d) none of the above/ उपरोक्त में से कोई नहीं



You may also like to read :