Child Pedagogy For UPTET Exam : 31st July 2019


"Teaching Aptitude/ Child Pedagogy" is one of the common in any teaching examination. This section plays a very important part in any teaching examination. This part contains approx. 30-40 questions depend upon the examination pattern that we can easily score only if we practice it on regular basis. These questions are not only for CTET/NVS but also for KVS, DSSSB, UPTET & STET also.So, we will provide you the questions which will help you in preparing for Exam.

Q1. The ‘executive’ of personality according to psychoanalysis is
मनोविश्लेषण के अनुसार व्यक्तित्व का 'निर्वाहक' क्या है?
(a) id/ आई.डी.
(b) superego /सुपरईगो 
(c) conscience / अंतरात्मा
(d) ego / ईगो

Q2. The prohibitions learned from parents and other authorities comprise the
माता-पिता और अन्य बड़े लोगों से सीखने में निम्न में से किसका  निषेध होता है? 
(a) conscience / विवेक
(b) ego/ अहंकार
(c) libido/ कामेच्छा
(d) none of the above/ उपरोक्त में से कोई नहीं

Q3. Individual often act in ways which seem to be irrational. This was explained by Freud in terms of
व्यक्ति अक्सर उन तरीकों से कार्य करते हैं, जो तर्कहीन लगते हैं। यह फ्रायड द्वारा किसके संदर्भ में समझाया गया था?
(a) preconscious motivation/ पूर्व चेतन प्रेरणा
(b) unconscious motivation/ अचेतन प्रेरणा
(c) predominance of ego over id and superego/ आईडी और सुपर ईगो पर ईगो की प्रबलता
(d) All of the above/ उपरोक्त सभी

Q4. The concept of collective unconscious was formulated by
सामूहिक अचेतन की अवधारणा को किसके द्वारा प्रतिपादित किया गया था?
(a) Jung/ जंग
(b) Sigmund Freud/ सिगमंड फ्रायड
(c) Anna Freud/ अन्ना फ्रायड
(d) Adler/ एडलर

Q5. Allport formulated the idea of
ऑलपोर्ट ने कौन सा विचार दिया? 
(a) functional fixedness/ कार्यात्मक निश्चितता
(b) functional autonomy / कार्यात्मक स्वायत्तता
(c) functional psychoses/ क्रियात्मक मनोविकार
(d) functionalism/ क्रियात्मकता

Q6. According to Vygotsky, children learn
वायगोत्स्की के अनुसार, बच्चे___सीखते हैं
(a) when reinforcement is offered/ जब सुदृढीकरण मिलता है
(b) by maturation/ परिपक्वता द्वारा
(c) by imitation /अनुकरण द्वारा
(d) by interacting with adults and peers/ वयस्कों और साथियों के साथ बातचीत करके

Q7. Intelligence is
बुद्धिमत्ता है___
(a) a set of capabilities/ क्षमताओं का एक सेट
(b) a singular and generic concept/ एक विलक्षण और सामान्य अवधारणा
(c) the ability to imitate others/ दूसरों का अनुकरण करने की क्षमता
(d) a specific ability/ एक विशिष्ट क्षमता

Q8. Which of the following is not a sign of an intelligent young child?
निम्नलिखित में से कौन बुद्धिमान बच्चे की प्रकृति नहीं है?
(a) One who carries on thinking in an abstract manner/ वह, जो अमूर्त तरीके से सोचता है
(b) One who can adjust oneself in a new environment/ वह, जो अपने आप को एक नए वातावरण में समायोजित कर सकता है
(c) One who has an ability to cram long essays very quickly/ वह ,जो बहुत जल्दी निबंध लिखने की क्षमता रखता है
(d) None of the above/ उपरोक्त में से कोई नहीं

Q9. Mind mapping refers to
माइंड मैपिंग से क्या तात्पर्य है?
(a) drawing the picture of a mind./ मन की तस्वीर खींचना।
(b) researching the functioning of the mind./ मन की कार्यप्रणाली पर शोध करना।
(c) a technique to enhance comprehension./ समझ बढ़ाने के लिए एक तकनीक।
(d) a plan of action for an adventure./ एक साहसिक कार्य के लिए एक योजना।

Q10. According to Piaget, at which of the following stages does a child begin to think logically about abstract propositions?
पियागेट के अनुसार, निम्न में से किस चरण में एक बच्चा अमूर्त प्रस्तावों के बारे में तार्किक रूप से सोचना शुरू कर देता है?
(a) Sensory-motor stage (Birth-02 years) / संवेदी-मोटर चरण (जन्म -02 वर्ष)
(b) Pre-operational stage (02-07 years)/ पूर्व परिचालन चरण (02-07 वर्ष)
(c) Concrete operational stage (07-11 years)/ ठोस परिचालन अवस्था (07-11 वर्ष)
(d) None of the above/ उपरोक्त में से कोई नहीं




You may also like to read :




    No comments