Child Pedagogy For CTET Exam : 15th July




"Teaching Aptitude/ Child Pedagogy" is one of the common in any teaching examination. This section plays a very important part in any teaching examination. This part contains approx. 30-40 questions depend upon the examination pattern that we can easily score only if we practice it on regular basis. These questions are not only for CTET/NVS but also for KVSDSSSB, UPTET & STET also.So, we will provide you the questions which will help you in preparing for Exam.

Q1. What is the principal psychological characteristic of childhood? 
बचपन की प्रमुख मनोवैज्ञानिक विशेषता क्या है?
(a) Dependence on others/ दूसरों पर निर्भरता
(b) Feeling of gregariousness / घबराहट का अनुभव होना
(c) Religious feeling / धार्मिक भावना
(d) Lack of tendency of imitation / नकल की प्रवृत्ति का अभाव

Q2. Innate behaviour patterns develop primarily as a function of— 
सहज व्यवहार पैटर्न मुख्य रूप से किसके कार्य के रूप में विकसित होते हैं
(a) Instrumental conditioning / वाद्य की कंडीशनिंग
(b) Maturation/ परिपक्वता
(c) Learning/ सीखना
(d) Infant stimulation/ शिशु की उत्तेजना

Q3. The children whose intelligence quotient (I Q) is above 140 will be categorized in category of 
जिन बच्चों की बुद्धिलब्धि (I Q) 140 से ऊपर है, उसे किस श्रेणी में श्रेणीबद्ध किया जाएगा-
(a) Moron / मूर्ख
(b) Dull / मति-मंद
(c) Average/ औसत
(d) Genius /बुद्धिमान

Q4. “Creativity is a mental process to express the original outcomes." Who stated the above statement? 
"रचनात्मकता मूल परिणामों को व्यक्त करने के लिए एक मानसिक प्रक्रिया है।" उपरोक्त कथन किसने कहा है?
(a) Crow and Crow /क्रो एंड क्रो
(b) James Dreyer /जेम्स ड्रेयेर
(c) Ross /रोस
(d) Skinner  /स्किनर

Q5. The Principle of ‘trial and error’ is propounded by 
'ट्रायल एंड एरर' का सिद्धांत '' किसके द्वारा प्रस्तावित है
(a) Thorndike /थोर्नडीके
(b) Mc Dougall /एमसी डौगल
(c) Kohler /कोह्लेर
(d) Pavlov /पावलोव

Q6. What should not be used in order to eliminate 'plateaus of learning'? 
'सीखने की अधित्यका’ को समाप्त करने के लिए किस चीज का उपयोग नहीं किया जाना चाहिए
(a) The learner should be motivated and encouraged / सीखने वाले को प्रेरित और प्रोत्साहित किया जाना चाहिए
(b) The good methodology of learning should be adapted / सीखने की अच्छी कार्यप्रणाली को अनुकूलित किया जाना चाहिए
(c) He should be punished / उसे सजा मिलनी चाहिए
(d) The causes of lack of learning should be studied / सीखने की कमी के कारणों का अध्ययन किया जाना चाहिए

Q7. In comparative physical growth curves, females—
तुलनात्मक शारीरिक वक्र में, महिलाएं- 
(a) Develop more slowly than males / पुरुषों की तुलना में अधिक धीरे-धीरे विकास होना
(b) Develop more rapidly than males/ पुरुषों की तुलना में अधिक तेजी से विकास होना
(c) Develop at the same rate as males/ पुरुषों के समान दर से विकास होना
(d) Develop more rapidly than males during the first six years and more slowly thereafter / पहले छह वर्षों के दौरान पुरुषों की तुलना में अधिक तेजी से विकास और उसके बाद धीरे-धीरे

Q8. What is the meaning of individual differences? 
व्यक्तिगत अंतर का अर्थ क्या है?
(a) Differences in the physique of two individuals / दो व्यक्तियों के शारीरिक गठन में अंतर
(b) Any two individual are not equal and similar in respect of physique, mental ability and emotional status / कोई भी दो व्यक्ति शारीरिक, मानसिक क्षमता और भावनात्मक स्थिति के संबंध में समरूप और समान नहीं हैं
(c) Any two individuals are equal and similar in respect of physique and mental ability/ कोई भी दो व्यक्ति शारीरिक गठन और मानसिक क्षमता के संबंध में समरूप और समान हैं
(d) None of the above / उपरोक्त में से कोई नहीं

Q9. The main objective of the mental hygiene is ……….  .  
मानसिक स्वच्छता का मुख्य उद्देश्य ……… है।
(a) to protect the mental health of the child / बच्चे के मानसिक स्वास्थ्य की रक्षा के लिए
(b) to remove maladjustment / दुर्भावना को दूर करने के लिए
(c) Both (a) and (b) / दोनों (a) और (b)
(d) None of the above / उपरोक्त में से कोई नहीं

Q10. Developmental research suggests a possible relationship between anxiety in the expectant mother and—
विकासात्मक अनुसंधान, गर्भवती माँ और किसके बीच में चिंता एक संभावित संबंध का सुझाव देता है -
(a) Premature birth / समय से पहले जन्म
(b) Foetal brain damage/ भ्रूण मस्तिष्क क्षति
(c) Defective hearing/ दोषपूर्ण श्रवण
(d) The incidence of crying behaviour in the new-born/ नवजात में रोने का व्यवहार




You may also like to read :

No comments