Child Pedagogy For CTET Exam : 12th July




"Teaching Aptitude/ Child Pedagogy" is one of the common in any teaching examination. This section plays a very important part in any teaching examination. This part contains approx. 30-40 questions depend upon the examination pattern that we can easily score only if we practice it on regular basis. These questions are not only for CTET/NVS but also for KVSDSSSB, UPTET & STET also.So, we will provide you the questions which will help you in preparing for Exam.

Q1. Instincts are-
वृत्ति हैं-
(a) States of deprivation arising within the body
शरीर के भीतर उत्पन्न होने वाले अभाव की स्थिति  
(b) Patterns of behaviour assumed to be universal in a species
शरीर के भीतर उत्पन्न होने वाले अभाव की स्थिति 
(c) The subjective feelings associated with needs
व्यवहार के पैटर्न को एक प्रजाति में सार्वभौमिक माना जाता है
(d) An inferred internal process that activates behavior
जरूरतों से जुड़ी व्यक्तिपरक भावनाएँ

Q2. Want, desire, need, hunger refer to-
चाहना, इच्छा, जरूरत, भूख किससे संबन्धितहैं?
(a)Intelligence/बुद्धिमता 
(b) Cognitive behavior/ संज्ञानात्मक व्यवहार
(c) Motives/ उद्देश्य 
(d) Abnormal behavior/ असामान्य व्यवहार


Q3. …………… refers to the state within a person or animal that drives behaviour toward some goal.
…………… किसी व्यक्ति या जानवर के भीतर की अवस्था को संदर्भित करता है, जो व्यवहार को कुछ लक्ष्य की ओर ले जाता है।
(a) Competence/ क्षमता
(b) Affiliation/ संबद्धता
(c) Self-actualisation/ स्व-बोध
(d) Motivation/ प्रेरणा

Q4. Motives arouse behaviour and direct it towards an-
उद्देश्य व्यवहार को उत्तेजित करता है और इसे एक____ की ओर निर्देशित करता है-
(a) Appropriate goal/ उपयुक्त लक्ष्य
(b) Inference/ अंतर्ज्ञान
(c) Prediction/सम्भावना 
(d) None of the above/ उपरोक्त में से कोई नहीं

Q5. An important aspect of motives is that-
उद्देश्यों का एक महत्वपूर्ण पहलू यह है कि-
(a) They can be observed directly/. उन्हें प्रत्यक्ष देखा जा सकता है
(b) They are inferences from behavior only/ वे केवल व्यवहार से प्राप्त होते हैं
(c) They cannot be observed directly/ उन्हें प्रत्यक्ष नहीं देखा जा सकता है
(d) None of the above/ उपरोक्त में से कोई नहीं

Q6. Inferences from motives are powerful tools for-
उद्देश्यों से प्राप्त शक्तिशाली साधन हैं-
(a) The explanation of behavior & need only/ केवल व्यवहार और आवश्यकता का स्पष्टीकरण
(b) Finding the frustration-conflict motive/ हताशा-संघर्ष उद्देश्य खोजना
(c) Motivational cycles/ प्रेरक चक्र
(d) All the above/ उपरोक्त सभी

Q7. Many theories about personality are based on fact’s theories about people’s- व्यक्तित्व के बारे में कई सिद्धांत लोगों के बारे में तथ्य के सिद्धांतों पर आधारित हैं -
(a) Achievements/ उपलब्धियां
(b) Affiliations/ संबद्धता
(c) Motives/ मोटिव्स
(d) Frustrations/ निराशा

Q8. If our inferences about behaviour are correct, we can make-
यदि व्यवहार के बारे में हमारे निष्कर्ष सही हैं, तो हम कर सकते हैं-
(a) Explanations of behavior/ व्यवहार की व्याख्या
(b) Predictions about behavior/ व्यवहार के बारे में भविष्यवाणियाँ
(c) An analysis about consequences of behavior/ व्यवहार के परिणामों के बारे में विश्लेषण

(d) None of the above/ उपरोक्त में से कोई नहीं

Q9. Which of the following is the first step in the process of conditioning?
निम्नलिखित में से कौन सी कंडीशनिंग की प्रक्रिया का पहला चरण है?
(a) Stimulus    / उत्तेजना
(b) Frequency      / फ्रीक्वेंसी
(c) Generalization   / सामान्यीकरण
(d) None of the above/ उपरोक्त में से कोई नहीं

Q10. …………… is regarded as impelling a person or animal to action.
…………… को किसी व्यक्ति या जानवर को कार्रवाई के लिए प्रेरित करने के रूप में माना जाता है।
(a) Interest/ ब्याज
(b) Stimuli/ स्टिमुली
(c) Drive/ ड्राइव
(d) None of the above / उपरोक्त में से कोई नहीं


You may also like to read :


No comments