Child Pedagogy For CTET Exam : 11th July




"Teaching Aptitude/ Child Pedagogy" is one of the common in any teaching examination. This section plays a very important part in any teaching examination. This part contains approx. 30-40 questions depend upon the examination pattern that we can easily score only if we practice it on regular basis. These questions are not only for CTET/NVS but also for KVSDSSSB, UPTET & STET also.So, we will provide you the questions which will help you in preparing for Exam.

Q1. What does motivation do in the process of learning?  
अधिगम की प्रक्रिया में प्रेरणा क्या करती है?
(a) Sharpens memory of the learner
शिक्षार्थी की स्मृति तेज करता है
(b) Differentiates new learning from old learning
पुरानी शिक्षा से नई शिक्षा को अलग करता है 
(c) Makes learners think unidirectionally  
शिक्षार्थी अप्रत्यक्ष रूप से सोचते हैं
(d) Creates interest of learning among young learners 
युवा सीखने वालों में सीखने की रुचि पैदा करता है

Q2. A student of fifth class with ‘visual deficiency’ should be 
’न्यून दृश्यता’ वाले पाँचवीं कक्षा के छात्र को ____ होना चाहिए
(a) excused to do a lower level of work 
निचले स्तर पर काम करने के लिए माफ़ कर देना चाहिए  
(b) helped in routine work by parents and friends 
माता-पिता और दोस्तों द्वारा नियमित काम करने में मदद की जाए 
(c) treated normally in the classroom and provided support through audio CD’s 
कक्षा में सामान्य रूप से व्यवहार किया जाता है और ऑडियो सीडी के माध्यम से सहायता प्रदान करता है
(d) given special treatment in the classroom  
कक्षा में विशेष व्यवहार दिया गया

Q3. Who said this statement, “Children actively construct their understanding of the world”? 
यह कथन किसने कहा, "बच्चे सक्रिय रूप से दुनिया की अपनी समझ का निर्माण करते हैं"?
(a) Jean Piaget /. जीन पियागेट
(b) Pavlov / पावलोव
(c) Kohlberg / कोहलबर्ग
(d) Skinner / स्किनर

Q4. At lower classes, play way method of teaching is based on 
निम्न कक्षाओं में, शिक्षण के तरीके पर आधारित है
(a) theory of physical education programmes / शारीरिक शिक्षा कार्यक्रमों का सिद्धांत
(b) principles of methods of teaching / शिक्षण के तरीकों के सिद्धांत
(c) psychological principles of development and growth / विकास और विकास के मनोवैज्ञानिक सिद्धांत
(d) sociological principles of teaching / शिक्षण के समाजशास्त्रीय सिद्धांत

Q5. The ‘Inside theory of learning’ is promoted by
इनसाइड थ्योरी ऑफ लर्निंग ’को किसने बढ़ावा दिया?   
(a) Gestalt/ गेस्टाल्ट
(b) Pavlov / पावलोव
(c) Jean Piaget / जीन पियागेट
(d) Vygotsky / वायगोत्स्की

Q6. Education is a powerful instrument of: 
शिक्षा का एक शक्तिशाली साधन है:
(a) Social transformation/ सामाजिक परिवर्तन
(b) Personal transformation/ व्यक्तिगत परिवर्तन
(c) Cultural transformation / सांस्कृतिक परिवर्तन
(d) All of the above / उपरोक्त सभी

Q7. The most important area of school’s supervision should be
विद्यालय के पर्यवेक्षण का सबसे महत्वपूर्ण क्षेत्र क्या होना चाहिए?
(a) School environment/ स्कूल का माहौल
(b) Developmental aspects/ विकासात्मक पहलू
(c) Instructional work/ निर्देशात्मक कार्य
(d) None of these/ इनमें से कोई नहीं 

Q8. A good hypothesis should be
एक अच्छी परिकल्पना होनी चाहिए
(a) formulated in such a way that it can be tested by the relevant data/ इस तरह से तैयार किया गया है कि इसे संबंधित डेटा द्वारा परीक्षण किया जा सकता है
(b) not precise & specific/ सटीक और विशिष्ट नहीं है
(c) of limited scope / सीमित दायरे का
(d) all of the above/ उपरोक्त सभी

Q9. Survey study aims at:
सर्वेक्षण अध्ययन का उद्देश्य है:
(i) knowing facts about the existing situation/ मौजूदा स्थिति के बारे में तथ्यों को जानना
(ii) comparing the present status with the standard norms/ मानक मानदंडों के साथ वर्तमान स्थिति की तुलना करना
(iii) criticizing the existing situation/ मौजूदा स्थिति की आलोचना करना
(a) (i) and (ii) only/(i) और (ii) केवल
(b) (i) and (iii)
(c) (ii) and (iii) 
(d) all of the above/ उपरोक्त सभी

Q10. Validity of a research can be improved by 
किसी शोध की वैधता में सुधार किया जा सकता है
(a) taking the true representative sample of the population/ जनसंख्या का सही प्रतिनिधि नमूना लेना
(b) eliminating extraneous factors/ बाहरी कारकों को समाप्त करना
(c) both/ दोनों (A) and (B)
(d) none of the above/ उपरोक्त में से कोई नहीं



You may also like to read :

No comments