CTET Child Pedagogy Questions | Important to Check for July Exam


"Teaching Aptitude/ Child Pedagogy" is one of the common in any teaching examination. This section plays a very important part in any teaching examination. This part contains approx. 30-40 questions depend upon the examination pattern that we can easily score only if we practice it on regular basis. These questions are not only for CTET/NVS but also for KVSDSSSB, UPTET & STET also.So, we will provide you the questions which will help you in preparing for Exam.

GET 5% DISCOUNT on CTET Prime: 
Use This Code TEACH5

Q1. Which personality measuring instrument uses four scales and is derived from the work of Jung?
कौन सा व्यक्तित्व मापने वाला यंत्र चार पैमानों का उपयोग करता है और जंग के कार्य से लिया गया है?

(a) Cattell's 16PF traits/ केटल के 16PF लक्षण
(b) Myers-Briggs Type Indicator/ मायर्स-ब्रिग्स टाइप इंडिकेटर
(c) Big five personality factors/वृहद् पाँच व्यक्तित्व कारक
(d) Keirsey's temperament sorter/ कीर्सी का स्वभाव

Q2. Which of the following selection techniques has the highest predictive validity?
निम्नलिखित में से कौन सी चयन तकनीक में सबसे अधिक पूर्वानुमानात्मक वैधता है?

(a) Personality assessment/ व्यक्तित्व का मूल्यांकन
(b) References/ संदर्भ
(c) Structured interview/ संरचित साक्षात्कार
(d) Unstructured interview/ असंरचित साक्षात्कार

Q3. Which statement best communicates the relevance of personality for social perception?
कौन सा कथन सामाजिक धारणा के लिए व्यक्तित्व की प्रासंगिकता का सबसे अच्छा संचार करता है?

(a) Impression formation focuses on intellectual characteristics/ प्रभाव निर्माण बौद्धिक विशेषताओं पर केंद्रित है
(b) Personality characteristics are peripheral to the self-concept/ व्यक्तित्व की विशेषताएं आत्म-अवधारणा के लिए परिधीय हैं
(c) Dispositional inference is a serious bias in impression formation/ इम्प्रेशन डिप्लशन इम्प्रेशन इम्प्रूवमेंट फॉर्मेशन में एक गंभीर पूर्वाग्रह है 
(d) Stereotypes are largely composed of personality characteristics/ रूढ़िवादिता मुख्यतः व्यक्तित्व विशेषताओं से बनी होती है

Q4. Psychologist who stressed the importance of cultural and social factors in personality development.
मनोवैज्ञानिक जिन्होंने व्यक्तित्व विकास में सांस्कृतिक और सामाजिक कारकों के महत्व पर जोर दिया।

(a) Alfred Adler/ अल्फ्रेड एडलर
(b) Karen Horney/ करेन हॉर्नी
(c) Carl Jung/ कार्ल जंग
(d) Sigmund Freud/ सिगमंड फ्रायड

Q5. In Freud's theory, the _______________ level of awareness represents the thoughts, feelings, wishes and drives that are operating below the level of conscious awareness.
फ्रायड के सिद्धांत में, _______________ जागरूकता का स्तर उन विचारों, भावनाओं, इच्छाओं और ड्राइव का प्रतिनिधित्व करता है जो जागरूक जागरूकता के स्तर से निम्न संचालन करते हैं।

(a) Unconscious/ अचेतन
(b) Conscious/ जागरूक
(c) Subconscious/ अवचेतन
(d) Preconscious/ पूर्व चेतना

Q6. Psychologists who believed that the deepest part of the individual psyche is the collective unconscious, which is shared by all people and reflects humanity's collective evolutionary history.
मनोवैज्ञानिक, जो मानते हैं कि व्यक्तिगत मानस का सबसे गहरा हिस्सा सामूहिक अचेतन है, जो सभी लोगों द्वारा साझा किया जाता है और मानवता के सामूहिक विकासवादी इतिहास को दर्शाता है।

(a) Karen Horney/ करेन हॉर्नी
(b) Sigmund Freud/ सिगमंड फ्रायड
(c) Carl Junge/ कार्ल जुनगे
(d) Alfred Adler/ अल्फ्रेड एडलर

Q7.A type of personality test that involves a person's interpreting an ambiguous image; used to assess unconscious motives, conflicts, psychological defenses, and personality traits.
एक प्रकार का व्यक्तित्व परीक्षण, जिसमें एक व्यक्ति की अस्पष्ट छवि की व्याख्या करना शामिल है; बेहोश इरादों, संघर्ष, मनोवैज्ञानिक बचाव और व्यक्तित्व लक्षणों का आकलन करने के लिए उपयोग किया जाता है।

(a) Psychological test/ मनोवैज्ञानिक परीक्षण
(b) Projective test/ प्रोजेक्टिव टेस्ट
(c) Rorscach Inkblot Test/ रोरसाच इंकब्लॉट टेस्ट
(d) Graphology/ लिपि विज्ञान

Q8. Theory of personality which emphasizes the importance of observational learning, conscious cognitive processes, social experiences, self-efficacy beliefs, and reciprocal determinism.
व्यक्तित्व का सिद्धांत जो अवलोकन संबंधी शिक्षा, जागरूक संज्ञानात्मक प्रक्रियाओं, सामाजिक अनुभवों, आत्म-प्रभावकारिता विश्वासों और पारस्परिक नियतत्ववाद के महत्व पर जोर देता है।

(a) Social cognitive/ सामाजिक संज्ञानात्मक
(b) Humanistic/ मानववादी
(c) Psychoanalytic/साइको एनालिटिक
(d) Trait/ विशेषता

Q9.Carl Rogers believed that the most basic human motive is the ___________________, which is the innate drive to maintain and enhance the human organism.
कार्ल रोजर्स का मानना ​​था कि सबसे बुनियादी मानव मकसद ___________________ है, जो मानव जीव को बनाए रखने और बढ़ाने के लिए जन्मजात ड्राइव है। 

(a) Self-concept/ स्व अवधारणा
(b) Actualizing tendency/ वास्तविक प्रवृत्ति
(c) Conditional positive regard/ सशर्त सकारात्मक संबंध
(d) Unconditional positive regard/ बिना शर्त सकारात्मक संबंध

Q10. The ________________ is the set of perceptions and beliefs that you have about yourself, including your nature, your personal qualities and your typical behaviour.
________________ उन धारणाओं और विश्वासों का समूह है, जो आपके बारे में हैं, जिनमें आपकी प्रकृति, आपके व्यक्तिगत गुण और आपके विशिष्ट व्यवहार शामिल हैं।

(a) Actualizing tendency/ वास्तविक प्रवृत्ति
(b) Conditional positive regard/ सशर्त सकारात्मक संबंध
(c) Self concept/ सेल्फ कॉन्सेप्ट
(d) Unconditional positive regard/ बिना शर्त सकारात्मक संबंध


You may also like to read :


    No comments