Child Pedagogy Questions for CTET Exam :17th May 2019


"Teaching Aptitude/ Child Pedagogy" is one of the common in any teaching examination. This section plays a very important part in any teaching examination. This part contains approx. 30-40 questions depend upon the examination pattern that we can easily score only if we practice it on regular basis. These questions are not only for CTET/NVS but also for KVSDSSSB, UPTET & STET also.So, we will provide you the questions which will help you in preparing for Exam.

GET 5% DISCOUNT on CTET Prime: 
Use This Code TEACH5


Q1. Criteria of assessment is a/are
मूल्यांकन का मानदंड एक हैं

(a) guidelines with marking scheme/ अंकन योजना के साथ दिशानिर्देश
(b) question-wise distribution of marks/ अंकों के प्रश्न-वार वितरण 
(c) general impression of a student’s ability/ छात्र की क्षमता का सामान्य आभास
(d) scoring key/ स्कोरिंग कुंजी

Q2. Which of the following statements is true?
निम्नलिखित में से कौन से कथन सत्य हैं?

(a) All formative tasks are meant for assessment/ सभी फॉर्मेटिव कार्य मूल्यांकन के लिए हैं
(b) Formative assessment, to be effective, must be conducted only after teaching a lesson/ औपचारिक मूल्यांकन, प्रभावी होने के लिए, केवल पाठ पढ़ाने के बाद ही आयोजित किया जाना चाहिए
(c) While all formative tasks are meant for improving teaching-learning, some are used for assessment too/ जबकि सभी प्रारंभिक कार्य शिक्षण-अधिगम में सुधार के लिए हैं, कुछ का उपयोग मूल्यांकन के लिए भी किया जाता है
(d) Formative assessment helps us to grade students into good, average and poor/ औपचारिक मूल्यांकन हमें छात्रों को अच्छे, औसत और गरीब में ग्रेड देने में मदद करता है

Q3. A rhetorical question is asked
एक अलंकारिक प्रश्न पूछा जाता है

(a) to gather personal information/ व्यक्तिगत जानकारी इकट्ठा करने के लिए
(b) to clarify a concept/ एक अवधारणा को स्पष्ट करने के लिए
(c) for the sake of effect with no answer needed/ बिना किसी उत्तर की आवश्यकता के प्रभाव के लिए
(d) to get a feedback about what others think about your speech/writing/ आपके भाषण / लेखन के बारे में दूसरे क्या सोचते हैं, इसके बारे में प्रतिक्रिया प्राप्त करने के लिए

Q4. What type of questions promote thinking skills in children?/ किस प्रकार के प्रश्न बच्चों में सोच कौशल को बढ़ावा देते हैं?

(a) Factual questions/ तथ्यात्मक प्रश्न
(b) Questions based purely on the reading text/ पठन पाठ पर विशुद्ध रूप से आधारित प्रश्न
(c) Personal response questions/ व्यक्तिगत प्रतिक्रिया प्रश्न
(d) Closed-ended questions/क्लोज एंडेड प्रश्न 

Q5. Which of the following will help learners take greater responsibility for their own learning?
निम्नलिखित में से कौन शिक्षार्थियों को अपने स्वयं के सीखने के लिए अधिक जिम्मेदारी लेने में मदद करेगा?

(a) Supervised reading sessions/ पर्यवेक्षित रीडिंग सेशन 
(b) Controlled learning tasks/ सीखने के कार्यों को नियंत्रित करना
(c) Peer Assessment/ पीयर असेसमेंट
(d) Summative Assessment/ योगात्मक आकलन

Q6. The main purpose of assessment is
मूल्यांकन का मुख्य उद्देश्य है___

(a) to measure achievement of learners/ शिक्षार्थियों की उपलब्धि को मापने के लिए
(b) to give practice in writing/ लिखित रूप में अभ्यास देने के लिए
(c) to improve the teaching learning process/ शिक्षण अधिगम प्रक्रिया में सुधार करना
(d) to decide pass and fail/ पास और फेल का फैसला करना

Q7. When young learners are taught to improve their spelling and punctuation, they will
जब युवा शिक्षार्थियों को उनकी वर्तनी और विराम चिह्न में सुधार करना सिखाया जाता है, तो वे____ करेंगे.

(a) enhance their fluency,/ उनके प्रवाह में वृद्धि,
(b) nurture their creativity/ उनकी रचनात्मकता का पोषण करते हैं
(c) sharpen their listening skills/ उनके सुनने के कौशल को तेज करें
(d) improve their accuracy/ उनकी सटीकता में सुधार

Q8. Instead of asking questions and getting answer from her learners, a teacher gives some short texts and asks her learners to frame questions. Her primary objective is to
एक शिक्षिका सवाल पूछने और अपने शिक्षार्थियों से जवाब पाने के बजाय, कुछ छोटे पाठ देती है और अपने शिक्षार्थियों से प्रश्न पूछती है। उसका प्राथमिक उद्देश्य है

(a) take their help during examinations / परीक्षाओं के दौरान उनकी मदद लें
(b) make the learners realise the difficulties faced by teacher in preparing questions papers/ शिक्षार्थियों को प्रश्न-पत्र तैयार करने में शिक्षक के सामने आने वाली कठिनाइयों का एहसास कराते हैं
(c) enhance the learners’ analytical and critical thinking/ शिक्षार्थियों की विश्लेषणात्मक और महत्वपूर्ण सोच को बढ़ाता है
(d) train the learners as good question paper setters/ शिक्षार्थियों को अच्छे प्रश्न पत्र के निपटारे के रूप में प्रशिक्षित करें

Q9. Reading between the lines as a sub-skill of reading mainly involves / मुख्य रूप से पढ़ने के उप-कौशल के रूप में लाइनों के बीच पढ़ना शामिल है

(a) understanding the stated facts/ बताए गए तथ्यों को समझना
(b) giving sufficient space between lines / लाइनों के बीच पर्याप्त अंतराल देना
(c) inferring the unstated using the contextual and verbal clues/ प्रासंगिक और मौखिक सुराग का उपयोग कर अस्थिर का संदर्भ
(d) identifying the grammatical item/ व्याकरणिक वस्तु की पहचान करना

Q10. To inculcate a ‘Never Give Up Attitude’, a suitable activity is the one when students 
‘नेवर गिव अप एटीट्यूड ’को विकसित करने के लिए, छात्रों के लिए एक उपयुक्त गतिविधि वह है

(a) managed to get the principal’s permission to go out and play during the English period/ अंग्रेजी अवधि के दौरान बाहर जाने और खेलने के लिए प्रिंसिपल की अनुमति प्राप्त करने में कामयाब रहा
(b) sang two popular songs and exhibited some of their art and craft works during the parent teacher meet/ दो लोकप्रिय गीत गाए और मूल शिक्षक से मिलने के दौरान अपनी कला और शिल्प कार्यों में से कुछ का प्रदर्शन किया
(c) made modifications to their paper planes and tested them again, experimented with the best way to get them to go the distance and shared their finding/ अपने पेपर प्लेन्स में संशोधन किया और उनका फिर से परीक्षण किया, दूरी तय करने के लिए उन्हें प्राप्त करने का सबसे अच्छा तरीका प्रयोग किया और अपनी खोज को साझा किया
(d) in groups created graphs about the difficult situations that students have had to face in life/ समूहों में उन कठिन परिस्थितियों के बारे में रेखांकन तैयार किया गया है जिनका छात्रों को जीवन में सामना करना पड़ा है


You may also like to read :

    No comments