Child Pedagogy Questions for CTET Exam :15th May 2019


"Teaching Aptitude/ Child Pedagogy" is one of the common in any teaching examination. This section plays a very important part in any teaching examination. This part contains approx. 30-40 questions depend upon the examination pattern that we can easily score only if we practice it on regular basis. These questions are not only for CTET/NVS but also for KVSDSSSB, UPTET & STET also.So, we will provide you the questions which will help you in preparing for Exam.

GET 5% DISCOUNT on CTET Prime: 
Use This Code TEACH5

Q1. After taking over from other people certain socially accepted solution of problem-from parents and teachers. Child develop –
अन्य लोगों से कुछ सामाजिक रूप से स्वीकार किए जाने के बाद समस्या का समाधान अभिभावकों और शिक्षकों से लिया गया। बच्चे का विकास -

(a) The Id/ आईडी
(b) The ego/ ईगो 
(c) The super ego/ सुपर ईगो 
(d) None of these / इनमें से कोई नहीं

Q2. Erikson ties physical growth more closely to certain
एरिकसन शारीरिक विकास को निश्चित रूप से अधिक निकटता से जोड़ता है

(a) Physiological events/ शारीरिक घटनाएँ
(b) Psychological events/ मनोवैज्ञानिक घटनाएँ
(c) Social events/ सामाजिक घटनाएँ
(d) Cultural events/ सांस्कृतिक कार्यक्रम

Q3. Who says that the individual’s ‘Id’ is socialized in the framework of the family and in the wider social setting ? 
किसका मानना है कि परिवार के ढांचे में और व्यापक सामाजिक सेटिंग में व्यक्ति की 'आईडी' का सामाजिककरण किया जाता है?

(a) E.H. Erikson/ ई.एच. एरिक्सन
(b) Moore/ मूर
(c) Linton/ लिंटन
(d) Freud’s theory/ फ्रायड का सिद्धांत

Q4. The basic concept of personality is 
व्यक्तित्व की मूल अवधारणा है

(a) Super Ego/ सुप्रे ईगो 
(b) Ego/ ईगो
(c) Id/आईडी 
(d) All of the above/ उपरोक्त सभी

Q5. According to psychoanalytical thinkers the process of socialisation is closely identified with 
मनोविश्लेषणवादी विचारकों के अनुसार समाजीकरण की प्रक्रिया की बारीकी से पहचान किससे की जाती है?

(a) Ego development ईगो डेवलपमेंट
(b) Id development /आईडी डेवलपमेंट
(c) Super ego development /सुपर ईगो डेवलपमेंट
(d) None of the above / उपरोक्त में से कोई नहीं

Q6. Each child has to pass through a series of developmental crisis’ the statement according to 
किसके कथन के अनुसार, ‘प्रत्येक बच्चे को विकास के संकट की एक श्रृंखला से गुजरना पड़ता है’? 

(a) Watson/ वॉटसन
(b) Erikson/ एरिकसन
(c) Piaget/ पियागेट
(d) Skinner/ स्किनर

Q7. The child start with 
बच्चे के साथ___ शुरू हो जाता है

(a) The Id / आईडी
(b) The ego/ ईगो
(c) The super ego/ सुपर ईगो
(d) All of the above/ उपरोक्त सभी

Q8. The Id is/ आईडी है

(a) Primitive unreasonable man/ असभ्य अनुचित व्यक्ति 
(b) Primitive reasonable man/ असभ्य उचित व्यक्ति
(c) Developed reasonable man/ विकसित उचित व्यक्ति 
(d) Developed unreasonable man/विकसित अनुचित व्यक्ति 

Q9. Character could be distinguished from personality in the following sense: 
चरित्र को निम्नलिखित अर्थों में किस प्रकार व्यक्तित्व से अलग किया जा सकता है? 

(a) Personality deals with over all disposition of a person only/ व्यक्तित्व केवल एक व्यक्ति के सभी स्वभाव से अधिक है
(b) Personality includes physical and social aspects whereas character stresses on the intellectual and spiritual aspects / व्यक्तित्व में भौतिक और सामाजिक पहलू शामिल हैं जबकि चरित्र बौद्धिक और आध्यात्मिक पहलुओं पर जोर देता है
(c) Character is a patent objective of education for the society whereas personality is popular among education. / चरित्र समाज के लिए शिक्षा का एक पेटेंट उद्देश्य है जबकि व्यक्तित्व शिक्षा के बीच लोकप्रिय है।
(d) All of the above / उपरोक्त सभी

Q10. Demand of the outside world, the task best accomplished by development of a 
बाहर की दुनिया की मांग, विकास के द्वारा किसका टास्क सबसे अच्छा पूरा किया जाना है?

(a) The Id/ आईडी
(b) Super ego/ सुपर ईगो
(c) A strong ego/ स्ट्रोंग ईगो 
(d) All of the above / उपरोक्त सभी




You may also like to read :




    No comments